Új akadálymentességi szabályok lépnek életbe június végétől, minden olyan vállalkozásra, amely digitális felületen nyújt szolgáltatást (pl. weboldalán).

Az uniós, illetve az azt átültető magyar szabályozás célja, hogy az online szolgáltatások minden fogyasztó, köztük a fogyatékossággal élő személyek számára is akadálymentesen hozzáférhetők legyenek. Bár elsőre tehernek tűnhet a kötelezettségek teljesítése, ez egy jó lehetőség az ügyfélkör bővítésére, ügyfélelégedettség javítására. Ezek a változtatások ugyanis jóval szélesebb célcsoport számára is előnyösek lehetnek: gyakorlatilag mindenkinek vannak akadályoztatott időszakai (például amikor zajos környezetben, tömegközlekedésen vagy begipszelt kézzel igyekszik interneten ügyintézni, vásárolni).

Az akadálymentességi követelmények (azaz a technikai megfelelés) kötelező érvényűek, de nem szükséges a szolgáltatás lényegi tulajdonságait alapvetően módosítani – kivéve, ha a vállalat támogatást vett fel a fejlesztéshez. Általános következmény az is, hogy az érintett vállalkozásoknak frissíteniük kell az Általános Szerződési Feltételeiket (ÁSZF). A szolgáltatóknak ugyanis tájékoztatást kell nyújtaniuk a szolgáltatás működéséről (ha terméket is felhasználnak hozzá, akkor a szolgáltatás és termék kapcsolatáról), akadálymentességi jellemzőikről, valamint azok támogató-segítő eszközökkel, támogató funkciókkal való interoperabilitásukról.

További új tételes követelmények is megjelentek, úgymint:

  1. Megfelelés dokumentálása: Írásban és szóban, akadálymentesen hozzáférhetően publikálni kell, hogy az adott vállalkozás hogyan felel meg folyamatosan az alkalmazandó akadálymentességi követelményeknek. Ezeket az információkat a szolgáltatás megszűnéséig kell megőrizni.
  2. Módosulások dokumentálása: Dokumentált értékelést kell készíteniük arról, hogy a megfelelés alapvető módosulást vezetne-e be vagy sem. A dokumentációt az adott szolgáltatás megszűnésétől számított 5 évig kell megőrizni. A szolgáltatásmódosításakor új értékelés kell, de legalább 5 évente.
  3. Akadálymentes ügyfélszolgálat: Ügyfélszolgálatoknak, műszaki segítségnyújtó szolgálatoknak, közvetítő szolgáltatásoknak akadálymentesen hozzáférhető kommunikációs módokon kell tájékoztatással szolgálniuk a szolgáltatás akadálymentességéről és támogató-segítő technológiákkal való kompatibilitásáról.
  4. Elektronikus kereskedelmi szolgáltatások: Ha a szolgáltatáshoz tartozik személyazonosítási, biztonsági és fizetési funkció, akkor ezeknek az akadálymentességét is biztosítani kell.
  5. Lehetséges szankciók: Akár az éves nettó árbevétel 5%-a, maximum 500 millió Ft is lehet a bírság, ismétlődő mulasztás pedig súlyosbított szankciókkal járhat. Az akadálymentességi előírások be nem tartása emellett fogyasztóvédelmi ellenőrzésekhez és felszólításokhoz vezethet.

Az irányelv gyakorlati példákat is tartalmaz, a vonatkozó technikai szabványt pedig már most érdemes a fejlesztéseknél figyelembe venni.

Mindezek fényében az ÁSZF frissítése nem csak jogi feladat, hanem üzleti stratégiai lépés is. Egy átlátható, mindenki számára elérhető szolgáltatás erősíti a versenyképességet a digitális térben, ahol a figyelem és a felhasználói élmény számít a legtöbbet – az ÁSZF módosítása pedig egy lépés ennek elérése felé.

Az akadálymentességi szabályok mellett 2025-ben más jogi változások is érintik a digitális szolgáltatókat, így például a közvetítő szolgáltatók kötelezettségei is változnak, valamint szigorodnak a fogyasztóvédelmi elvárások is. Ezért most különösen aktuális az ÁSZF-ek frissítése.

A fentiekkel kapcsolatos kérdés esetén irodánk szívesen áll rendelkezésére.

Jelen összefoglaló célja, hogy a témájában általános jellegű tájékoztatást nyújtson és nem minősül jogi tanácsadásnak vagy jogi véleménynek.

Amennyiben jogi kérdése merülne fel vagy további információra lenne szüksége, kérjük, vegyen igénybe jogi tanácsadást.

2025. május